lördag 3 januari 2009

Min kompis Goliat!

På annandagen åkte vi till husses föräldrar för att äta ännu mer julmat och träffa husses syster med familj från Värmland. Gissa om jag blev glad när jag såg vem som var med! Goliat - deras hund! Äntligen en kompis till mig! Goliat är sju år äldre än mig så han är mycket vuxen och börjar nästan bli pensionär. Eftersom han är lite gammal så bestämmer han mest. Man måste vara lite försiktig annars kan han bli lite sur.
-Ska vi leka lite? frågade jag...
Inget svar. Han verkar höra lika dåligt som vår katt Svarten den där Goliat. Vi lekte i alla fall en liten stund men sedan blev han trött och ville mest ligga under bordet och vila. Jag fick ligga bredvid honom under bordet när jag inte var för framfusig och det var ganska trevligt det också faktiskt.
Jag frågade husse och matte om Goliat och jag inte kunde få gå ut och leka lite men de sa nej. Goliat är en sån där jakthund så om man släpper honom lös så springer han och letar upp rådjur och andra djur. Han springer jääääättelångt bort, så långt bort att han inte ser sin husse och matte. Usch vad läskigt det låter att vara jakthund, det skulle jag aldrig våga.
Jag har faktiskt en till kompis som också heter Goliat. Han är en golden retriever som jag brukar träffa ibland när jag promenerar. Den Goliaten är också jättesnäll, han brukar låta mig lukta på samma kissfläckar som honom - samtidigt! Det är vänskap det!

Inga kommentarer: