måndag 9 juni 2008

Matte dementerar!

Den 31/5-08 var vi på valpträff hos min uppfödare Allette på Allettes kennel i Mora (mer info om valpträffen kommer så småningom...). På valpträffen pratade matte lite med min pappa Smirres matte och min brorsa Trolles matte om att jag hade varit lite (ok, ganska mycket) busig när jag var yngre. Pappas matte sa att min pappa också var busig som liten och min brorsa Trolle var tydligen busig fortfarande. Inte vet jag om matte fick för sig att skryta men hon sa i alla fall att jag hade lagt av med buset och blivit lydig, liksom bara slutat helt. Då tänkte jag att det uttalandet ska jag äta upp, jag är visst en busig ligist - ingen mesig tönt!



Nu har jag jobbat stenhårt för att återupprätta min tuffa image. Jag har tagit strumpor, kläder och en sarong som jag tänkte tugga på hos husses föräldrar, tyvärr hann de se mig och tog av mig grejerna. Jag letar med en dåres envishet efter skräp i sopkorgar. Jag har börjat ta skor, som jag aldrig gjort förut, och smyger iväg med dem. Först bär jag iväg med ett ben som en täckmantel så alla ska tro att jag gnager på det. När alla tror att jag är sysselsatt med benet hämtar jag en sko, busigt va!



I lördags var vi hemma hos mattes föräldrar och på ytan verkade allt ganska lugnt, jag försökte att smälta in och inte väcka uppmärksamhet. Jag försökte bara leka lite med deras katt Göte som är 20 år men han var trist som vanligt. Matte och hennes mamma satt ute på verandan medan husse och mattes pappa tittade på fotboll i vardagsrummet. Jag då? Jo, jag var i mattes föräldrars sovrum... Ingen anade något!



Vi åkte hemåt på kvällningen och vid 23-tiden ringde mattes mamma. När hon skulle gå och lägga sig och tänkte ta på sig sitt nattlinne upptäckte hon att ett axelband var av på mitten. Konstigt tänkte hon, det borde jag ju ha upptäckt när jag tog av mig det igår. Sedan såg hon en pärla på golvet och började kika på resten av kläderna i stolen i sovrummet, något verkade lurt... Hoppsan, en behå vars behåband också var avgnaget på mitten. Då lade hon ihop två och två och ringde matte. Mattes pappa hade gapskrattat åt mina bus, mattes mamma tyckte också att det var ganska komiskt. Tyckte matte det var kul? Har hon humor? Nej och åter nej, hon skäms fortfarande över mitt beteende och tar tillbaka allt hon sagt om att jag har blivit obusig och lydig, Yes, jag är återigen på banan! Ligist? Javisst!

3 kommentarer:

Mona Lindström sa...

Heja Mållgan! Pappa upp i dagen. Vi måste träffas igen så ska jag lära dig mer om vad jag gjorde som unghund. Nu för tiden är jag mest en pösmunk som älskar att vara med min matte men tyvärr så försöker Chivas och Måns komma och ta för sig, men det är bara att kasta sig över matte snabbt så vinner jag. De är så sega i pallet de andra. Skulle vara kul att se lite bilder från valpträffen, du kan väl lägga ut några.
Tass kramar från papsen

Mona Lindström sa...

Skulle ju vara bra om matte lärde sig stava till pappsen eller?? och din matte som är lärare. Fy vad jag skäms över henne och hon ska vara min sekreterare

Anonym sa...

Snälla pappa, var inte så hård mot din matte. Även den bästa gör fel och även solen har fläckar. Min matte brukar också göra fel och sen har hon sommarlov snart så då rättar hon inte stavfel...

Kram Mållgan